tisdag 13 maj 2008

Vinön - En Bullerby Idyll

I helgen var jag och familjen ute på Vinön. Det är så rofyllt att komma ut dit. Man lämnar alla måsten i färjelägret i Hampetorp och ute på Vinön är det bara mys, lungt och skönt. Det är som att färdas bakåt i tiden. Här åker man runt på gamla mopeder och vad man går klädd i är det ingen som bryr sig om. Den här tiden när allt är i blom är nog den finaste! Det är en perfekt dagsutflykt för badsugna barn i Örebro på sommaren. (för färjetider gå in på vägverkets hemsida)

Det är bara ett måste......att gå till bagar´n och köpa färskt bröd på morgonen. Man kan också sitta i deras underbara trädgård bland äppelträd, syrenbuskar eller under den stora kastanjens skugga. (öppet helger i maj 8-17, sedan även vardagar)

Det var faktiskt så varmt att man kunde gå ner till badplatsen och plaska lite, fast det var mest hundar som badade. Det låg nya bryggor där och väntade på säsongens första dopp och en segelbåt hade lagt till i gästhamnen.

Vill man äta lunch finns det ett fint värdshus mitt på ön. Men har man, som vi, stuga blir det oftast grillning i trädgården.





























13 kommentarer:

Nettan sa...

Ser ut som en underbar " idyll " & vista i...som du sa, rena " Byllerbyn " =0)
Kram Nettan

Anonym sa...

Åh vad sommrigt och härligt! Skönt att vara ledig hela sommaren! Jättefina bilder!! Kram Carin

IKT i min vardag sa...

Verkligen en vacker idyll! Så mysig bagarstuga!

Kram

Där Rosor Aldrig Dör sa...

Hmm..vad är det här för ett trevligt ställe, vart ligger det?
Det ser verkligen härligt sommrigt ut på dina bilder. Vill veta mera, har du lust att förtälja?

Ha en skön torsdag!
Kram Benita

Där Rosor Aldrig Dör sa...

Hej Annica!
Tack för din info om Vinön!
Kanske blir det en tur dit någon gång under sommaren, jag har ingen semester men en å annan ledig dag.
Ja så är det när man jobba under sommaren =)

Trevlig helg på dig!
Kram Benita

Livet och träning sa...

Ååå vilka sommriga och vackra bilder du visar.
Kram ylva.

Chatarina sa...

Men du vad mysigt.
Det får bli ett besök i sommar.

Ha det så gott
Chatarina

Dubbelörn sa...

Ulvhäll är bra, men se bara till att ni får rum i huvudbyggnaden!
Yxtaholm är bättre o likaså stället In my Garden http://www.inmygarden.se/sweFrameset.html. Gripsholms värdshus är också toppen!

Avstånden är inte långa alls oavsett var ni bor!
Kramar

Ekebo sa...

Fina bilder! Tack för påminelsen om att vinön finns som utflyktsmål.
Ha det gott malin!

Sallys hus sa...

Oj så fint!!!
Jag tror inte jag varit där sen jag var barn....får nog bli en tur dit i sommar!
Men du!!!
Stuga???
Hur i all värden hinner ni med två hus???
Ha en härlig helg!
Kram Katarina

Ekebo sa...

Kul att du gillade min blogg. Visst kan jag hjälpa dig med att fixa besöksränkare. Hinner inte i kväll men återkommer i morgon! Kram malin!

Signes Vind sa...

Åhh det var länge sedan jag var på Vinön - vilka vackra bilder du tagit.
Hoppas ni har vilat upp er ordentligt i denna idyll - hade precis besök av din svärmor och fick en jättefin ljusstake i smide som hon gjort ;-))
Må så gott / Lotta på Signes vind

Ekebo sa...

Hej jag fick lite hjälp av Annika på vita knutar när jag skulle fixa min räknare. Så här gjorde jag först registrerade jag mig på susnet.se
1. Tryck anpassa och tryck därefter på sidelement där väljer du HTML/Java Script och öppnar den. 2. Gå nu in på Susnet och kopiera Start och registreringskoden som du sen klistrar in i din Java Script,
gå tillbaka till susnet och kopiera kod För "Start susnetkod som skriver ut Total antal besökare", klistra in den under den tidigare inklistrade koden och spara sedan. 3. Vill du ha flera olika räknare är det nu bara att öppna en ny Java Script och lägga in andra som online o.s.v och gör likadant som den första men start koden behöver du endast ha med en gång. Hoppas du förstår min förklaring det tog lite tid innan min fungerade lycka till och hör av dig om det inte fungerar.