måndag 30 juni 2008

Weekend i Strängnäs med omnejd

För några helger sedan var jag och min man på en liten weekend till Strängnäs. Det låter inte så romantiskt och mysigt kanske.......men det var det. En bra investering i äktenskapet.
Det är skönt att komma till en liten stad utan stress och jäkt. Barnen hade vi lämnat i tryggt förvar hemma hos mormor, farmor och faster.
Vi började med att besöka Mariefred, en mysig liten stad. Jag hade fått tips från flera bloggar på roliga butiker att besöka. Pastellhörnan, Waterlilly och Karin Lindströms butik.
Sedan åkte vi till Ulvhälls Herrgård där jag bokat in oss med ett weekend paket. Det innebar att man fick en övernattning med sconesfika på em, fördrink till middagen, en femrättersmeny, frukost och frukt på rummet. Vårt rum hade ett bubbelbadkar och ett vardagsrum. Så det blev en mysig eftermiddag och så fotbollsmatch på kvällen.
Efter en hel natts sömn, utan vällingflaskor som ska värmas, var vi utvilade och satte oss i solen, blickade ut över Mälaren och intog vår frukost.
Dag nummer 2 började vi med att gå runt i Strängnäs hamn och titta på båtar. Vi fick tips om att åka till Mångfaldens hus i Nykvarn. En jättelik inredningsaffär i ett gammalt charmigt hus. Sedan bar det hemmåt med en liten avstickar in i Eskilstuna för en lunch. Tyvärr var allt stängt. Men det fanns väldigt många mysiga butiker i gamla stan vid kanalen.
Tack dubbelörnen för alla bra tips!
Vacker vy i Mariefred
Ett vackert hus i Mariefred

Karin Lindströms butik i Mariefred


Ulvhälls Herrgård i Strängnäs



Hamnen i Strängnäs




Butiken Mångfaldens hus i Nykvarn








Restaurang Tingsgården i Eskilstuna gamla stad

15 kommentarer:

Anonym sa...

Så myssigt det låter! Blir nästan lite avis. Så fina kort du tagit.
MVH smillasplats.blogg.se

Ekebo sa...

Det låter som ni haft det rikitgt skönt! Mycket fina bilder! Kram malin!

Signes Vind sa...

Kul att du är tillbaka i bloggvärlden. Vilken härlig o välbehövlig weekend ni verkar ha haft. Hoppas ni kan koppla av riktigt under semestern. Vi ska ju få hjälp av din svärmor 2 dagar med hundarna så att vi också kan åka bort - det ska blir jätteskönt!
Må så gott / kram Lotta

Anonym sa...

Äntligen ett inlägg!!!!! Hoppas allt är bra! Det ser verkligen härligt ut! Som att man kommer längre bort än vad man faktiskt åkt! Kram kram Carin

Sallys hus sa...

Oj vad mysigt ni verkar haft det!
Tänk att du fick med honom i så många butiker!!!
Det hade jag aldrig lyckats med!

Hoppas du har en härlig sommar!!
Önskar dig en härlig helg, kram

Livet och träning sa...

Så trevligt ni verkar att ha haft, jag håller med det finns mycket fina butiker i Mariefred jag brukar vara där en del min mamma bor där.
Fina bilder du visar.
Ha det så bra kram ylva..

Jenny sa...

Hej!
Hoppas allt är bra med er!
Jag är så verkligen dålig det tekniska. hur gör jag för att kunna se hur många som har kikat in på min blogg? Har letat o letat..utan framgång, typiskt mig,,
Kram

Mamma med mera sa...

Hejsvejs!

Ville bara meddela att jag har länkat till fel blogg när jag kommenterat inne hos dig. Upptäckte just att jag hade en hel massa olästa kommentarer på denna blogg som jag missat bl a en från dig =)Välkommen in till mig på http://isabelsvarld.blogg.se/

Nästa gång ska jag kommentera från mitt rätta konto så folk hittar till mig =)Din kommentar är sedan april så du kanske inte minns mig...

Vilken fin blogg du har! Ha det så bra! Kram Pernilla

♥ Fyra årstider sa...

Hej
Har varit inne och kikat på din blogg, har aldrig varit här tidigare. Mysiga affärer du besökt i strängnäs.
Kram Lotta

A home far away sa...

Mariefred är en stad som jag tror att jag kommer att bosätta mig i när vi flyttar hem till Sverige igen. På MÅngfaldens hus köpte jag en ladugårdspegel som hänger i dotterns rum nu:-

Ha en fin dag

Kram Gunilla i Singapore

Åsa sa...

Vilka fina bilder. Och vad mysigt att fara bort, själv har jag och min man knappt varit bortresta tillsammans, ialla fall inte sen vi fick tvillingarna (4,5 år).

Ha det gott
Åsa

Anonym sa...

Hej! Man blev sugen på att boka samma paket som ni gjort...det lät härligt! Varma hälsningar Tulipa

Anonym sa...

Hej, vilken fin blogg du har. Funderar själv på att ta en helg för oss själva. Strängnäs är kanske inte så dumt. Såg att du tycker om vitt. Har upptäckt en webbutik som heter www.finarummet.se de har en del fina saker. Ha det så bra i det vackra höstvädret. Kram Nickan

Lallis - liv och leverne sa...

Vilka mysiga bilder:)
Låter som avslappnande och härligt.
Kul att kika in till dig tycker jag.
Ha en fin helg.
Kram Lallis

Caroline sa...

Fin blogg du har, härliga bilder!